رزیدنت ایول 4 بازسازی دقیق عنوانی است که هنوز هم یکی از برترین بازیهای اکشن تاریخ دنیای گیم محسوب میشود. برای کسب اطلاعات بیشتر همراه ما باشید.
بررسی بازی Resident Evil 4
سلام به همراه های همیشگی دیکاردو، خیلی خوش اومدید به مقاله ی جدید بلاگ ما، امروز قصد داریم توی این مطلب در مورد بازی رزیدنت اویل 4 صحبت کنیم که به تازگی اومده و قطعا شما هم در حال تجربه ی ریمیک این عنوان بی نظیر هستید.
Resident Evil 4 یک بازی ویدئویی در سبک ترس و بقا است که توسط استودیو ۴ شرکت کپکام ساخته شده و چندین ناشر شامل کپکام، یوبیسافت و نینتندو آن را منتشر کردهاند. این بازی چهارمین نسخه اصلی از مجموعه بازیهای رزیدنت ایول و ششمین نسخه در کنار نسخههای فرعی از این سری بوده که برای نخستین بار در ۱۱ ژانویه سال ۲۰۰۵ برای کنسول نینتندو گیمکیوب منتشر شد. رزیدنت ایول ۴، نخستین بازی از این سری بود که دشمنان محوری موجود در گیمپلی آن، زامبیها نبودند. این مهاجمان که لوس گانادوس نام دارند، برخلاف زامبیها که توسط ویروس تی به زامبی تبدیل شده بودند؛ توسط انگل لاس پلاگاس به این حالت درآمدهبودند.
اما امروز قراره 5 مورد جذاب رو در خصوص این بازی بهتون بگم که شاید براتون جدید و همینطور جالب باشه. پس تا آخر این مقاله با دیکاردو همراه باشید.
1- ساخت رزیدنت ایول 4 برای پلی استیشن 2
شاید خیلی از شما ندونید که سال 1999 زمانی که پروژه ی ساخت رزیدنت ایول 4 استارت می خوره قرار بود واسه ی Play Station 2 ساخته بشه و اصلا از همون موقع داشتن برای پلی استیشن هم میساختن! اما بعد از اون قرارداد عجیب و غریب انحصاری شدن این عنوان، عملا بازی 9 ماه بعد از عرضه روی GameCube برای پلی استیشن 2 هم عرضه شد.
2- چرا Hideki Kamiya وسط پروژه ی رزیدنت ایول 4 کنارگیری کرد؟
توی این قسمت می خوام راجع به سازنده ی رزیدنت اویل 4 صحبت کنم. کسی که کارگردان اول این عنوان بود و اونم کسی نبود جز Hideki Kamiya. یعنی همون شخصی که نسخه ی دوم بازی رزیدنت ایول رو کارگردانی کرده بود. ماجرا از این قراره که آقای کامیا وسطای کار، از پروژه کناره گیری میکنه و میره! انگار آقای کامیا دوس داشته یه رزیدنت ایولی بسازه که خیلی اکشنه و خیلی درگیری و اینا توش زیاده، در طول مسیر ساختن، یهو توی یه بازی دیگه به اسم Onimusha با یه باگی آشنا میشه. حالا باگه چی بود؟ اینطوری بود که توی یه نقطه از بازی یهو دشمنا میرفتن تو باگ و پرت می شدن تو هوا و ادامه ی مبارزه رو هوا اتفاق میفتاد. همین ایده باعث خلق گیم پلی عجیب و غریب و خاص بازی Devil May Cry میشه.
آقای کامیا که می بینه بازی که داره می سازه کلا از فرانچایز اصلی رزیدنت ایول فاصله می گیره به همین دلیل از پروژه کناره گیری میکنه و میره سراغ خلق بازی دویل می کرای. البته خیلی از شما ایشون رو به خاطر ساخت بازی Ōkami یا Bayonet قطعا باید بشناسید، اما شهرت اصلی آقای کامیا بخاطر خلق عنوان Devil May Cry هست.
3- کنترلر عجیب و غریب گیم کیوب
خب بریم سراغ شماره 3 که خیلی کوتاهه ولی خیلی جذابه. زمانی که بازی Resident Evil 4 به صورت انحصاری برای گیم کیوب یا نینتندو عرضه میشه یه اتفاق باحال میفته اونم این که نیوبیتک میاد یه کنترلری برای گیم کیوب می سازه که شبیه به اره برقی بوده! البته اگه شما کلکسیونر هستید همین الان هم می تونید تو بازار سیاه پیدا کنید. اما آخرین سرچی که من کردم برا چند سال پیش بود و یه مدل خیلی جذاب بود که به قیمت 500 دلار فروخته شده بود.
4- Shinji Mikami کارگردان نهایی پروژه رزیدنت اویل 4
شماره 4 لیست ما مربوط میشه به کارگردان نهایی پروژه! حالا شاید بگید چرا کارگردان نهایی؟ بخاطر این که بعد از خروج آقای کامیا کلی پیشنهاد برای این پروژه اومد و یکی دیگه پروژه رو دست گرفت و کلی داستان به وجود اومد! یعنی این پرونده خیلی عجیب و غریب و پیچیده شده بود. اما نهایتا کسی که این فرانچایز رو خلق کرد یعنی آقای Shinji Mikami کارگردان نهاییش شد و اینهمه افتخار و جایزه رو بعد از تموم کردن پروژه نصیب خودش کرد.
شاید برای خیلی هاتون هم جالب باشه که بدونید آقای شینجی میکامی قبل از این که فرانچایز رزیدنت ایول رو درست کنه، قرار بود یه بازی ریسینگ بسازه و به عنوان کارآموز هم توی کپکام کارش رو شروع کرده بود اما بعد انگار فوجی وارا میاد سراغش و میگه بیا یه بازی از روی Sweet Home که روی نینتندو بود برای پلی استین بسازیم.
البته آقای شینجی میکامی بعد از ساختن رزیدنت ایول 4 دیگه روی هیشکدوم از نسخه های این فرانچایز کار نکرد و رفت استودیوی خودش Tango Gameworks رو ساخت که اخیرا هم این استودیو توسط مایکروسافت خریداری شد. آخرین بازی که تانگو گیم ورکس ساخت بازی Hi-Fi Rush بود که ابتدای سال 2023 منتشر شد و متای خوب 89 رو از مخاطب گرفت. البته خبرها حاکی از اونه که به زودی آقای میکامی از این استودیو هم که خودش ساخته بود که قراره جدا بشه.
5- دودستگی بین طرفدارهای فرانچایز رزیدنت ایول
اکثرا شما فکر میکنید Resident Evil 4 و Resident Evil 2 دوتا از بهترین ریمیک هایی هستن که برای فرنچایز رزیدنت اویل ساخته شدند اما جالبه که بهتون بگم قراردادی که برای انحصاری شدن Resident Evil 0 و Resident Evil 1 بسته شد و بعد ریمیکی که برای نسخه ی اول ساخته شد هیچی کمتر از رزیدنت ایول 4 نداشت و عملا توی زمان خودش یک ریمیک خیلی درست درمون به حساب میومد.
بازی که الان خیلی ها به عنوان شاهکار ازش حرف میزنن، توی زمانی که نسخه اصلیش اومده بود عملا بین طرفدارهای این فرنچایز دو دستگی به وجود آورد. کلا هسته ی مرکزی مکانیک گیم پلی بازی کلی تغییر کرده بود و مهم تر از همه اون دوربین اول شولدری که الان توی خیلی از بازی ها شما میبینید، خودش یکی از تغییرات بزرگی بود که توی روند بازی به وجود اومده بود.
از طرفی حتما خیلی هاتون بابت شری و اشلی هم دقت کردید که توی داستان شبیه به هم هستن و اصلا ماجرا اینطور بود که قرار بود این 2 نفر همون شخصیتی باشن که توی رزیدنت اویل 2 دیده بودیم. اما تصمیم گرفتن برخلاف شری که دختر دانشمند آمبرلا بود، اینبار یک کاراکتر جدید خلق کنن که دختر رئیس جمهور باشه و دلیل اصلیش هم این بود که نجات یک آدم تکراری که قبلا تو یه نسخه ی دیگه نجات پیدا کرده بود عملا تکرار مکررات بود.
در نهایت می خوام اینو بهتون بگم که اون بازی بخاطر خیلی از تغیراتی که توی هسته ی اصلی مرکزی بازی به وجود آورده بود یه دودستگی بین طرفدارها ایجاد کرد. که به مرور زمان پذیرفته شد و تبدیل شد به این چیزی که الان میبینید و در حال حاضر هم که نسخه ی ریمیک این بازی اومده، نمره متای فوق العاده ی 93 رو گرفته و میتونم بگم قطعا یکی از نامزدهای جدیه بازی سال 2023 به شمار میاد.
کلام آخر
ممنون از اینکه تا آخر مقاله با ما همراه بودید. شما می توانید بهترین مقالات را در بلاگ دیکاردو مطالعه کنید و از آخرین اخبار روز دنیای گیم آگاه شوید. همچنین اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درمورد بازی الدن رینگ هستید؛ می توانید مقاله ی بازی الدن رینگ Elden Ring را در بلاگ دیکاردو مشاهده کنید.
محصولات مرتبط :